Jaarverslag 2017

Programma 8. Kwaliteit openbaar bestuur

Financieel overzicht

Ga terug

Financieel overzicht

8.5 Bedrijfsvoering

Rekening 2016

Begroting 2017 ontwerp

Begroting 2017 na wijziging

Rekening
2017

Verschil

Lasten

42.587

43.045

51.972

47.501

4.470

Baten

-2.836

-2.241

-3.183

-3.242

59

Waardoor wijkt het af

Verschil

Waarvan

effect op:

Lasten

Reserve

Rekening-saldo

1. Salarisbudget (vacatureruimte)

1.009

106

903

2. Diverse stelposten bedrijfsvoering

587

267

320

3. Inhuur

777

6

771

4. Beoordelen & belonen

148

0

148

5. Medewerkerontwikkeling

163

165

-2

6. Huisvesting

132

0

132

7.Juridische en facilitaire kosten

411

0

411

8. Pand Oostvaardersdijk (voormalig NLE)

87

0

87

9. IV-portfolio

318

0

318

10. Meerjaren Aanpak Bedrijfsvoering (MAB)

914

914

0

11. Voorziening Spaarverlof (nieuwe cao)

-347

0

-347

Overige kleine verschillen

270

100

170

Baten

Kleine verschillen

59

0

59

Bedragen x € 1.000, - = nadeel

Toelichting
1. Niet (direct) ingevulde vacatures
In 2017 is een aantal vacatures niet, of niet direct ingevuld. Dit heeft tot gevolg dat het salarisbudget niet volledig is benut (3,5% van het totaal begrote budget).
2. Niet ingevulde stelposten binnen de bedrijfsvoering
Binnen de bedrijfsvoering heeft de directie een aantal stelposten tot haar beschikking om bepaalde te verwachten kosten te kunnen dekken. Op de stelpost Personeelsbeleid resteert € 0,12 mln., omdat het alternatief voor de compensatie zorgverzekering nog in een opbouwende fase zit en derhalve in 2017 lagere lasten met zich meebrengt dan begroot. Daarnaast resteert er binnen de stelpost Versterking organisatie
€ 0,47 mln., waarvan € 0,2 mln. bestemd was voor formatieve uitbreiding als gevolg van het Coalitie-akkoord. Deze stelpost wordt per 2018 ingevuld, maar komt in 2017 ten gunste van het resultaat. De overige € 0,27 mln. wordt toegevoegd aan de reserve Personeel conform besluit van Provinciale Staten bij de Zomernota 2017.
3. Lagere inhuur door projectmatig karakter
Binnen Flevoland wordt voor diverse doeleinden ingehuurd. De afgelopen periode is het aantal (omvangrijke) projecten en programma’s binnen de bedrijfsvoering toegenomen, alsmede de daarvoor benodigde inhuur van capaciteit en expertise. Kenmerkend aan deze projecten en programma’s is dat deze over jaargrenzen heenlopen, waardoor in enig jaar onderuitputting kan ontstaan vanwege activiteiten die doorlopen in het volgende jaar. Van het beschikbare budget voor inhuur is in 2017 € 3,7 mln. van de € 4,5 mln. benut.
4. Geen beoordelingen als gevolg van nieuwe cao
Door het afsluiten van de nieuwe cao is het onderdeel beoordelen en belonen per 2017 komen te vervallen. Het alternatief, de toevoeging van deze middelen aan het Individueel Keuzebudget, gaat echter pas per 2018 in. Hierdoor ontstaat in 2017 eenmalig een resultaat ad € 0,15 mln. Dat niet het gehele budget resteert komt doordat incidentele beloningen (gratificaties en boter bij de vis) nog wel mogelijk zijn binnen de nieuwe cao.
5. Lagere uitgaven voor medewerkerontwikkeling
Op het budget Medewerkerontwikkeling is een onderuitputting van € 0,16 mln. Dit ontstaat door verloop in het personeelsbestand en cursussen die geen doorgang vinden door externe dan wel interne oorzaken. De onderuitputting op dit budget wordt gestort in de reserve Personeel, conform besluit door Provinciale Staten bij de Zomernota 2017.
6. Project herhuisvesting vertraagd
In 2017 is de realisatiefase van het project Herhuisvesting gestart. Zoals bij de Zomernota 2017 reeds gemeld is dit project ten opzichte van de planning uit 2016 vertraagd. De middelen behorende bij dit budget zijn in 2018 benodigd ter uitvoering van dit project.
7. Facilitaire- en juridische kosten lager dan begroot
De kosten voor energie zijn lager als gevolg van scherpe inkoop en zachte winters. Op het juridisch budget resteren middelen door vertraging binnen een lopend juridisch traject. De kosten voor de facilitaire diensten zijn lager als gevolg van efficiency binnen de uitbesteding en verdergaande digitalisering.
8. Latere overname pand Oostvaardersdijk (voormalig Nieuw Land Erfgoedcentrum)
Doordat het betreffende pand niet per 1 januari, maar per 1 juli is overgenomen, zijn de exploitatielasten voor dit onderdeel lager dan begroot.
9. 2-jarig IV-portfolio loopt door in 2018
Het IV-portfolio bestaat uit de lopende en geplande IV-gerelateerde projecten. Omdat dit vaak langere trajecten zijn met onderliggende samenhang wordt jaarlijks een plan opgesteld met een doorlooptijd van 2 jaar, waarbinnen gedurende het jaar geherprioriteerd wordt.
10. Lagere kosten voor de Meerjaren Aanpak Bedrijfsvoering (MAB)
Een aantal onderdelen van het plan voor plateau 2 is niet (volledig) uitgevoerd en doorgeschoven naar plateau 3. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door externe oorzaken (zoals uitstel van de Omgevingswet tot 1-1-2021) en anderzijds doordat de periode voor uitvoering van plateau 2 (circa 6 maanden) eigenlijk te kort is gebleken om gestarte projecten volledig af te ronden. De middelen blijven beschikbaar binnen de reserve en worden in 2018 ingezet.
11. Vorming voorziening Spaarverlof
Als gevolg van de nieuwe cao is het op basis van de verslaggevingsrichtlijnen noodzakelijk dat een voorziening wordt gevormd ter hoogte van het gespaarde verlof (in verband met de verruiming van de mogelijkheden om verlof te sparen en het schrappen van de vervaltermijnen).