Financieel overzicht
6.1 Openbaar vervoer | Rekening 2016 | Begroting 2017 ontwerp | Begroting 2017 na wijziging | Rekening | Verschil |
Lasten | 32.541 | 33.414 | 32.617 | 32.403 | 214 |
Baten | -32.414 | -30.889 | -31.571 | -31.850 | 279 |
Saldo | 127 | 2.525 | 1.046 | 553 | 493 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan | effect op: |
Lasten | Reserve | Rekening-saldo | |
1. Beheer OV | 88 | 88 | 0 |
2. Regiotaxi | 114 | 114 | 0 |
Overige kleine verschillen | 12 | 12 | 0 |
Totaal lasten | 214 | 214 | 0 |
Baten | |||
2. Regiotaxi | -170 | -170 | 0 |
3. OV IJsselmond | 449 | 449 | 0 |
Overige kleine verschillen | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 279 | 279 | 0 |
Bedragen x € 1.000, - = nadeel
Toelichting
1. Lagere kosten beheer OV
De gerealiseerde stappen bij de implementatie van de OV-visie hebben minder gekost dan vooraf was geraamd. Daarnaast zijn diverse andere beheeractiviteiten tegen lagere kosten gerealiseerd.
2. Lagere kosten en lagere opbrengsten Regiotaxi
De kosten voor de Regiotaxi zijn lager uitgevallen als gevolg van de inzet van de Mobiliteitscentrale en het verplichte OV-advies. Door de daling van de totale kosten van de Regiotaxi wordt er ook minder doorbelast dan begroot aan de deelnemende gemeenten (Dronten, Lelystad, Noordoostpolder en Zeewolde).
3. Hogere opbrengsten en bijdragen OV IJsselmond
Bij de bevoorschotting van de concessie OV IJsselmond heeft de provincie, op basis van ervaringscijfers van voorgaande jaren, een hoger bedrag als opbrengsten in mindering gebracht op de bevoorschotting aan de vervoerder. Op basis van een opgave met een controleverklaring van de accountant wordt achteraf afgerekend met de vervoerder. Dit kan echter in latere jaren leiden tot een nabetaling als dan blijkt dat er nu te weinig is bevoorschot.